CC's Customer

Tuesday, January 4

Senyuman Semalam (bhgn 3,4 &5)

* 3 *



          Air mata lesu yang mengalir di pipi tanpa disedari diseka ke tepi. Mata Nadirah sedikit merah dan bengkak. Alunan lagu “cinta itu membunuhku” dari radio terus berkumandang, dia masih meneruskan pemanduannya untuk pulang ke pejabat.

        “Kenapa kau muncul lagi Syahir? Sedang aku leka dengan pencapaian aku dan kehidupan aku sekarang, kenapa kau harus muncul kembali? Tak bolehkah kau biarkan aku hidup sendiri tanpa perlu mengenangkan segalanya yang telah terjadi antara kita berdua? Aku tak pernah mengharapkan pertemuan yang tak dijangka ini, seboleh-bolehnya aku nak elakkan diri aku daripada berjumpa dengan kau. Aku segan, aku malu dengan diri aku sendiri. Kenapa aku begitu bodoh untuk percayakan kau dulu? Aku ingat kau betul-betul ikhlas dengan perasaan itu dulu, rupa-rupanya tidak. Aku kesal dengan kau. Kerana kau, aku jadi benci pada perasaan cinta ini. Maaf, mungkin aku bukan yang terbaik untuk kau. Aku faham aku tak macam perempuan-perempuan lain kat luar sana, mungkin cara aku membuatkan kau bosan. Maafkan aku Syahir kerana muncul dalam hidup kau tanpa diundang,” luahan hati Nadhirah sepanjang perjalanannya.

* 4 *



          Lamunan Nadhirah terhenti seketika. Telefon bimbitnya berbunyi, dia meraba-raba untuk mendapatkan telefon tersebut di atas katil, dia menerima SMS dari Faizal.

          “Hai, u tgh wat ape? Boringlah…jom keluar?” itu adalah pesanan yang diterimanya. Tanpa berfikir panjang jari-jemari Nadhirah lincah sahaja membalas pesanan tersebut.

     “Ok. Kita jumpa 1 jam lagi dekat tempat biasa. =)”

         Sepasang jeans hitam disarungkan dan dipadankan dengan cardigan berjenama Adidas. Kunci kereta dan slingbag di tepi meja soleknya dicapai lalu pergi. Perkenalan yang tak disengajakan dengan Faizal tidak menghampakan, Faizal boleh dianggap sebagai seorang abang yang prihatin dan baik hati walhal mereka bukanlah adik-beradik kandung. Sikap Faizal cukup disenangi oleh Nadhirah. Saban hari, lelaki itulah yang menemaninya tatkala dia kesunyian, lelaki itu juga yang sering memberikan semangat dan nasihat kepadanya.

         Dari jauh Nadhirah sudah dapat melihat susuk tubuh kurus dan tinggi Faizal yang sedang menebeng melihat orang ramai bermain ice skating di ruang bawah Sunway Pyramid itu. Rambut lurus paras bahu Faizal dibiarkan lepas, dia begitu khusyuk sekali tanpa menyedari kehadiran Nadhirah di belakangnya.

         Satu tepukan kuat singgah di bahu Faizal. “Hah! Kantoi…You usha siapa kat bawah tu hah?” sergah Nadhirah sambil terkekeh-kekeh ketawa.

          “Hish, buat terkejut orang je budak ni. Datang bukan nak bagi salam ke pape. Tegurlah elok-elok sikit.” Nadhirah masih tidak henti-henti tertawa melihat rupa terkejut Faizal.

         “Adoi, sorrylah bro. I saja je…tengok you khusyuk sangat, ingatkan you tengah usha awek mana tadi. Hehehehe!”

         “Awek yang ada kat depan I ni pun tak puas nak usha lagi. Hahaha…ni kenapa lambat? Janji dengan I tadi 1 jam je tapi dah lebih setengah jam I tunggu kat sini dari waktu yang dijanjikan,” Faizal memusingkan badannya menghadap Nadhirah.

         “Well, macam tak tau pula jalan nak datang sini selalu jam dekat atas jambatan tu. Bukan salah I ok,” jawab Nadhirah dengan muka slumber.

          “You memang. Setiap kali lambat mesti ada je alasan tapi tak pernah nak mengaku salah, kan?” Faizal mencuit lengan Nadhirah. “Jom makan? Lepas tu kita pergi tengok movie, I dah beli tiket. You tak kerja kan esok?” sambung Faizal lagi.

        “What?! Tengok movie? Alah, balik lambat la macam ni,” Nadhirah merungut. “Erm, anyway kita nak tengok cerita apa nanti? Hehehe..Bolehlah I bangun lambat esok,” tambahnya sambil berjalan rapat dengan Faizal menuju ke escalator.

        “Hish, buruknya perangai budak ni. Hahaha…ada lah… Sshhhh! It’s a secret,” Faizal memandang Nadhirah sekilas lalu dia merapatkan jari telunjuknya pada bibir sambil mengenyitkan mata.

* 5 *



        Mereka berdua memilih untuk makan di TGI Friday’s pada malam itu. Tidak banyak yang mereka bualkan, Nadhirah masih terbawa-bawa kisahnya dengan Syahir tengah hari semalam. Sayur yang disertakan bersama chickens chop dikuis-kuisnya. Faizal sedari tadi memerhatikan sikap pelek Nadhirah pada malam itu, biasanya Nadhirah begitu berselera menghabiskan hidangan chicken chop kegemarannya. Sayur salad yang ada akan segera dialihkan ke pinggan Faizal.

        “Nadhirah, you ok ke ni? Kenapa main-main dengan sayur tu, kalau tak nak meh la I yang makan sayur tu. Dari tadi I tengok you asyik termenung je. Ada masalah ke?” suara Faizal memecahkan kesunyian suasana makan mereka berdua.

        “Hahh??! Arrrr…yup, I’m ok. Don’t worry,” Nadhirah tersedar dari lamunan. Pisau dan garfu diletakkan lalu mencapai air untuk diminum.

        “Betul ni? Kalau ada masalah cerita je lah, I sudi dengar. What’s a friend for, right?” soal Faizal yang seakan-akam risau.

        “Betul. I’m ok. Hmm, you tak pergi jamming dengan kawan-kawan you ke malam ni?”

        “Aik, kita risaukan dia, boleh pula dia tanya kita balik? Malaslah nak pergi jamming, malam ni I nak spend time dengan you pula. Lagipun penatla h buat design untuk projek baru minngu ni, dateline dah dekat. Kalau I asyik pergi jamming, bila masa nak siap,” jelas Faizal. Tugasnya sebagai pereka seni dalaman tidak menghalang minatnya dalam bidang muzik. Pengalamannya melanjutkan pelajaran di Jepun dalam bidang bidang muzik suatu masa dulu tidak disia-siakan walaupun dia telah memiliki penguasaan dalam bidang seni reka untuk menjamin masa depannya.

        “Oh, then you keluar hang out dengan I ni tak apa pula? Nanti bila nak siap design you tu…”

         “Hehehe…keluar dengan you tak apa. Alah, bukan selalu pun kita keluar macam ni, you kan asyik sibuk je dengan kerja,” Faizal menyuapkan potongan ayam ke dalam mulutnya.

         “And you pun busy buat design banyak-banyak untuk client. Yeah, we both busy workaholic,” Nadhirah melemparkan senyuman kepada Faizal sebelum menyedut air di dalam gelas. Nadhirah tersedak apabila dia terpandang seseorang melambaikan tangan ke arahnya dari meja yang tidak jauh dari tempat mereka duduk.

        “Hey, carefull lah sikit minum tu. Tengok dah tersedak,” Faizal memerli Nadhirah.

        “Dah carefull lah ni…What the…??? Kenapa dia ada dekat sini juga?” tanpa Nadhirah sedari, dia telah menghentakkan gelas ke atas meja dengan agak kuat.

         “What? Siapa yang ada dekat sini?” Faizal menoleh ke belakang mencari-cari jika ada bayangan orang yang dikenali tetapi tiada siapa yang dikenalinya di situ. “Siapa?” soal Faizal.

          “You tak kenal orang tu so tak payah you nak pusing belakang tengok.”

         “Yelah, siapa dia? Sampai you tersedak muka cuak macam baru nampak hantu.”

        “Memang hantu pun. ‘Ghost of my ex boyfriend’, baru jumpa dia balik semalam. Sakit semalam pun tak hilang lagi, dia dah muncul lagi depan I sekarang ni,” ujar Nadhirah pada Faizal. Mata Nadhirah kini hanya ditumpukan pada pinggan di atas meja, dia takot untuk memandang Faizal di hadapannya, bukan Faizal tetapi Syahir yang duduk selari selang beberapa meja di belakang Faizal.

        “Ahah, sakit hati rupa-rupanya. No wonderlah orang tu nampak blurr je malam ni, asyik termenung je tadi. Hehehe…which one is it? Biar I pergi sound dia,” usik Faizal sambil tersengih.

        “Eh, tak payahlah, biar je dia. Seems like he with someone over there. Tu hah, yang pakai kemeja stripe warna hitam. You jangan pandang dia sekarang, nanti dia perasan you tengok dia.”

        “Dengan someone? Girlfriend baru dia kot…tapi ada hati nak ngorat you balik. Hehehe…Actually what happen between you two? U tak pernah pun cerita dekat I pasal ni.”

        “Kisah lama, masa tu you dekat Jepun. Nanti-nantilah I cerita ok? Jom kita pergi.” Nadhirah mencapai tisu untuk mengelap mulutnya.

Bersambung ......

No comments: