CC's Customer

Wednesday, August 24

7 Langkah Kurangkan Rasa Patah Hati

Hello everyone, loves, hates. cares and everything...!
Jumpa lagi malam ni...woohoo~ Makin giat nampaknya yang tengah sibuk buat kuih raya kat dapur tuh, yelaa minggu depan nak raya dah. Okay, ni bukam pasal cerita nak raya. Kita discuss atau usulkan langkah berhati-hati or dalam English Education kita sebut, precaution steps. Tak ada laa precaution sangat sebab malang tak berbau, hati membengkak busuk berulat pun kita tak boleh bau betul tak? Tapi kalau bau kuih tart nenas tengah bakar dalam oven, okay itu sebatu lagi aku dah boleh hidu...Hahhh~ sedapnya tart nenas. Hehehehe :)

Sumber: Favim.com
"Patah laa hati......." lagu dolu-dolu yang mendayu-dayu kesedihannya. Aku pun tak berapa ingat siapa penyanyi asalnya. Kalau tak silap, Allahyarham Sudirman Hj. Arshad. Dulu masa kat asrama, budak-budak ni suka nyanyi chorus part lagu ni bila hati tengah sedih, terluka lalu berparut bernanah. Feeling sangat cinta monyet...Ceitt~ Dan benda ni sampai bila-bila pun tak akan pernah terpisah dengan lumrah hati manusia. "Patah tumbuh hilang berganti" macam tu laa ibaratnya life cycle 'patah hati' dalam sebuah kehidupan. Not necessary patah hati sebab cinta. It can be anything else....apa-apa je yang melibatkan hati dan perasaan kita.

7 LANGKAH KURANGKAN RASA PATAH HATI

1) Menangis sampai lebam biji mata

"Once broken, consider sold" Ehh..tu tagline kalau jual barang kaca kat kedai. Baik ini yang sepatutnya, "Once hurt, just let it out all your tears and say good bye" Normally yang buat macam ni perempuan la kan, hati perempuan memang lembut dan rapuh. Girl's heart is fragile like a glass, easy to be broken, sensitive eventhough the glass looks hard on the outside. Kalau korang rasa sedih tu nangis je tak jadi dosa pun kalau nangis, yang lelaki pun kalau malu nak nangis depan orang sebab ego, it's okay cause you can cry it out when you are alone. Satu kelegaan akan dirasai lepas habis kita perah keluar air mata lesu tu. Lagipun ada fakta tentang kajian menangis ni bagus untuk mata kita, dapat keluarkan habuk/kuman etc dari mata kita. Walaubagaimanapun, jangan pula korang nangis putus cinta berendam air mata 7hari 7malam, nanti jadi Kasim Selamat pula. Huhuhu..paling lama pun nangis biarlah sehari je. Sejam nangis pun cukup lama dah.

Huduhh naa menangis sampi macam ni punya tahap..keh3
Sumber: Favim.com
2) Luahkan pada yang sudi

Sudi di sini bermaksud orang yang sudi mendengar luahan rasa hati kau. Kekecewaan ni akan jadi ringan sikit bebannya bila kita kongsikan masalah/cerita kita dekat orang-orang yang tertentu, selalunya orang yang dipercayai laa dalam hidup kita. Macam your mom, ayah, kakak, abang, best friend, bf/gf etc. Bila hati tengah sedih baru patah, kita mesti rasa macam berat hati terasa terbeban dengan keadaan tu. Dah menangis sepuasnya pun masih tak ada effect. Mula laa cari tempat mengadu. Kalau tak ada yang sudi nak dengar pun tak apa, kau cakap je dengan teddy bear atau dinding ke apa. Lagi senang sebab benda 'mati' tak akan bagi respon apa-apa, seolah-olah 'diorang' tu pendengar masalah kau paling setia. Kalau cerita kat orang ni nanti, mesti dapat feedback balik. If yang unsur +ve okay laa..kalau yang -ve ni kondem kita balik, buat tambah sakit hati je.

A good friend might help you a lot in this :)
Sumber: Favim.com
3) Aktiviti berseni (menulis/melalak/menyanyi)

Untuk sekian kalinya, kalau korang tak pernah menyanyi, this time korang cuba pula menyanyi. Melalak laa lagu apa pun (Reminder: Jangan sampai mengganggu ketenteraman awam!). Tak pun korang pergi nyanyi kat karaoke 100 lagu sampai serak suara tu habis menjerit. May be you should try dengan lagu jiwang melara dulu kot, untuk sesuaikan dengan mode 'patah hati' korang tu, then diikuti dengan lagu yang menggembirakan untuk ambil mood Happy balik. Masa dah masuk fasa lagu Happy tu, jangan pula korang masih nyanyi dengan nada sedih macam orang mati laki. Lupakan sedih-sedih tu semua, cuba ingat balik saat-saat bahagia korang sepanjang korang diberi peluang bernafas atas bumi ni.

Sumber: Favim.com
Itu part melalak menyanyi, cara ni pun boleh diguna pakai juga. Korang tak dapat nak luahkan dekat orang lain. Apa kata korang tulis apa yang korang pendam dalam hati tu pada sehelai kertas/buku/diari/jurnal ke. Tulis laa panjang mana pun sampai 1592 muka surat sekali pun. Korang nak kutuk maki hamun orang yang dah patahkan hati korang tu pun tak apa sebab tak ada siapa nak baca rulisan panjang menjela baca 1001 malam pun tak habis tu. Kalau korang takot ada orang gatal tangan baca, korang dah siap tulis tu bakar je kertas tu! Kalau sayang nak bakar, korang simpan dalam kotak/peti harta karun korang pastu sorok laa mana-mana, sure tak ada siapa yang jumpa. Cara moden pula, korang tulis dalam email kepada email address korang sendiri, lepas dah send email tu dan terima balik, JANGAN BUKA DAN BACA email tu BUT DELETE IT! Rasa lebih lega macam simbolik korang padamkan segalanya pasal 'patah hati' tu. This method I found out from my reading dalam majalah.

4) Flashback your sweet memory

Manusia lebih cenderung untuk mengimbau semula kenangan silam. Tak kira laa yang pahit ke manis. Bila dalam situasi patah hati ni, aku nasihatkan korang ingat atau imbau balik kenangan manis korang yang dah lepas tu. Mungkin saat korang pertama kali pergi sekolah, pertama kali pergi holiday dekat oversea, saat melangkah ke pentas masa majlis konvo atau terima anugerah pelajar terbaik ke. Kenangan gelak ketawa dengan kawan-kawan. Ingat yang manis-manis je tau! Bila kita ingat balik kenangan silam yang sweet-sweet, masa, manis ni, kadang-kadang mampu membuat kita mengukir secangkir senyuman semanis kopi susu yang dekat kopitiam tu. Yang sakit sedih-sedih tu jangan ingat dulu untuk sementara waktu. Kalau teringat juga, jadikan itu sebagai pengajaran ataupun motivasi untuk diri sendiri lebih berjaya dan menjadi insan yang lebih baik dari sebelumnya. Experiences is the best teacher to our life.

May be kenangan korang belajar naik basikal? Haishh, macam cerita korea pula :P
Sumber: Favim.com
5) Menyibukkan diri

Ehh..ehh..ehh..ni bukan menyibuk yang macam 'busybody' tu tau. Sibukkan diri korang dengan aktiviti berfaedah. Kalau sebelum ni korang paling malas nak join program (mungkin pada sesetengah pihak join program-program ni kerja budak skema), why not this time lepas patah hati ni korang cuba ikut sesuatu program dekat sekolah/kolej/fakulti ke apa-apa. Join program amal tolong bersihkan rumah orang tua ke, cat rumah anak yatim, aktiviti-aktiviti kebajikan ni pun bagus juga, disamping dapat pahala dari Allah sebab tolong orang, kita juga akan dapat kepuasan dalam diri kita bila kita ni ikhlas dalam mambantu orang. Ikhlas dalam melakukan sesuatu perkara tu. Buat baik dibalas baik, buat jahat jangan sekali. :)) Lagipun , mana laa tahu dalam korang sibuk-sibuk dengan program dan aktiviti ni dapat jumpa ehem-ehem baru yang jauh lebih baik dari sebelum ni? Tambahan pula, bila kita sibukkan diri kita macam ni buat macam-macam kerja, kita dapat lupakan seketika saat-saat pahit patah hati tu tadi, malah dapat menimba ilmu yang kita tak boleh dapat dalam kelas/kuliah, juga kenalan baru (socialize with people, sosial tak semestinya kena pergi clbbing cucuk langit minum air setan tu). Ini dinamakan, softskilss! 

Well...siasat kes kematian pun satu kerja menarik juga tuh kalau nak sibukkan diri.
Bolej jadi macam CSI..Awesome!
Sumber: Favim.com
6) Cuba hobi baru

Cara ni pun lebih kurang macam cara menyibukkan diri di atas. Tapi yang ni kita cuba cari satu hobi baru pula. Misalannya, sebelum ni korang kaki shopping, apa kata cuba duduk rumah pula tanam pokok bunga tanam sayur ke? Bela arnab kat belakang rumah. Belajar buat kek, masuk kelas menjahit, masuk kelas karate, pergi jamming dekat studio kalau selama hari ni memekak dengan gitar kapuk kat bawah pokok depan rumah je. Korang cuba pula melukis, melalui lukisan juga kita dapat mengekspresikan perasaan kita. Pergi menjelajah dunia ke? All around the world, siapa kaya boleh laa cuba hobi ni, kalau selama ni selalu holiday dalam Malaysia je, apa kata korang pergi travel kat oversea pula? kalau pergi sorang-sorang lagi mencabar korang punya travelling tu. Serious akan rasa puas hati nanti, Jauh perjalanan luas pemandangan, macam-macam dapat bila kita mengembara ni.

Try on photography hobby is not a bad idea! ;P
Sumber: Favim.com
7) Dekatkan diri pada Illahi

Saat kita bersedih, saat kita dalam kesusahan. Ya..memang mcam tu laa manusia, bila susah je baru laa nak ingat Tuhan. Sebab apa? sebab hanya Tuhan yang Maha Mengetahui, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Allah sentiasa mendengar doa umatNya, Allah sentiasa melihat kita. Kita patah hati mungkin ini satu petunjuk bahawa kita dah mula jauh dari Allah, Allah sayangkan umatNya, mungkin Dia ingin berikan yang terbaik pada kita. Setiap kejadian tu ada.......ada apa? Ya...ada hikmahnya. Jadi tak perlu laa korang makan pil macam-macam, minum racun, minum syampu, panjang tiang billboard tepi highwat, panjat bangunan nak bunuh diri sebab Allah benci umat Dia buat macam tu. Mana pergi hilangnya iman korang? Just sebab putus cinta, korang patah hati, iman korang pun patah juga ke hancur berderai disapu pergi mengalir sama dengan air mata darah korang? Ingat Allah sentiasa disisi kita :) Setiap masalah ada penyelesaiannya. Teriama Qada' dan Qadar Allah, sekiranya itu jalan bagi terbaik bagi kamu. Jangan sesekali mempersoalkan kenapa tak begitu kenapa tidak begini. Itu kuasaNya. Subhanallah..La Illaha'illalah..

Sumber: Favim.com
Kesimpulannya kat sini, even korang patah hati sedih macam mana pun. Ingat, bukan korang sorang je yang tengah bersedih, bukan korang sorang yang alami benda patah hati ni. Orang lain pun penah alaminya. Ingat juga, korang bukan hadapinya seorang diri sebab Allah berada disisi kamu :)) Sahabat juga berada dibelakang kamu untuk berikan sokongan, sahabat yang baik tak akan biarkan kamu menangis seorang diri. Setidak-tidaknya, dia kaan menangis bersama kamu, Hadapi kesedihan, kekecewaan or patah hati ni dengan senyuman, walaupun dalam hati korang pedih berbalut kain kasa dengan iodin sebab terluka. Kepada kawan-kawan kepada si polan dan si polan yang tengah patah hati, korang jangan biarkan mereka bersendirian, temankan dorang. Hiburkan dorang, buat mereka tersenyum kembali walaupun korang bukan badut sarkas upahan mana-mana pihak. Laughter is the best medicine! Okay, tu aja nak tulis, bagi nasihat daripada insan tak berapa nak pakar sangat ni. Harap dapat membantu korang with some idea on how to overcome this problem. *SENYUM*

No comments: