CC's Customer

Sunday, May 1

Senyuman Semalam [part 6 & 7]

*          6         *

          Melihat Nadhirah berdua-duaan dengan lelaki lain cukup menyakitkan hati Syahir. Pertemuannya dengan Nadhirah semula di restoran tempoh hari cukup membuatkan dia rasa bahagia, mungkin itu satu petanda untuk dia mendekati Nadhirah kembali dan menebus kesilapannya. Hati yang baru mula berbunga kembali menjadi layu apabila melihat kemesraan Nadhirah bersama lelaki lain sebentar tadi. Disangkakan teman biasa tetapi kemesraan yang dipamerkan telah menyangkal hipotesisnya.

          Berjalan bersama sambil tersenyum riang dan hilai tawa Nadhirah bersama lelaki itu masih terngiang-ngiang di telinga. Apatah lagi sepasang mata yang melihat kegembiraan seseorang yang istimewa untuk diri Syahir pada suatu ketika dulu. Syahir yang asyik memandang gerak geri Nadhirah langsung Nadhirah tidak menghiraukannya. Syahir tahu Nadhirah enggan memandang ke arahnya malahan lambaian dan senyumannya sebentar tadi juga tidak berbalas malahan dipandang sepi. Syahir hanya dapat membiarkan Nadhirah berlalu pergi melalui mejanya bersama seorang lelaki yang tidak dikenali. Lelaki itu juga kelihatan cukup mesra dengan Nadhirah. Siapa sangka api cemburu mula menyala-nyala di mata Syahir.

          “Adik pandang siapa tu? Kenal ke perempuan yang jalan dengan lelaki rambut panjang tu?” suara kak Ngah telah membawa kembali Syahir ke alam realiti. Kak Ngah duduk kembali sambil membetulkan bajunya.

          “Hah? Apa dia kak?” Syahir kelihatan terpinga-pinga.

          “Lah mengelamun ke adik akak ni tadi? Akak tanya pun dah tak dengar, parah ni. Adik pandang siapa tadi? Akak tengok adik pandang orang tu tak sudah-sudah dari tadi, kenal ke?”

          “Oh, tak ada apa-apalah kak Ngah,” Syahir cuba menafikannya. Dia tidak mahu kak Ngah tahu akan kisah cinta zaman remajanya dahulu.

          “Dik, akak kenal adik bukan baru setahun dua tau. Sejak adik lahir lagi akak dah kenal adik, tolong mak jaga adik. Akak kenal adik akak, ni macam ada sesuatu je yang adik nak sorok dari akak. Girlfriend adik ke tadi tu? Jealous ek dia keluar dengan lelaki lain?”

          “Eh, mana ada. Bukan girlfriend adik lah,” Syahir masih cuba menyangkal dakwaan kakaknya.

          “Tengok tu, masih nak tipu akak. Syahir, cakaplah siapa perempuan tadi tu?” kak Ngah merenung anak mata Syahir tajam. Syahir menjadi tidak keruan dan dia rasa bersalah untuk terus merahsiakan hal tersebut di lubuk hatinya.

          “Yup, she used to be my girl once upon a time dulu,” cukup dengan sebaris ayat penyata untuk kak Ngah.

          “Serious? Adik tak pernah pun cerita kat akak pasal girlfriend adik yang ni. Kak Ngah kenal your first girlfriend je dulu and I don’t really like her. Hehehe…then apa jadi dekat girlfriend yang tadi ni? Kenapa you all dah tak together?”

          “Cerita lama lah kak. Adik yang decide untuk putus dengan dia dulu. Tak tahu kenapa, mula-mula adik ada perassan tu dekat dia but somewhere in the middle, adik dah tak ada rasa macam cinta dekat dia. Jadi, itulah sebabnya kitorang break up. Nak stick jadi kawan pun, adik rasa serba salah sebab dah buat dia macam tu,” jelas Syahir panjang lebar.

          “Kesiannya dia….sampai hati adik buat dia macam tu. Kenapa? Dia ada buat jahat dekat adik ke? Or there is something that you don’t like about her? Anyway, siapa nama dia?”

          “Nama dia Nadhirah. Tak…dia tak jahat pun. She is a nice girl that I ever met. Adik suka dia sebab dia pandai berdikari, have a simple life and she happy with what she is. Even orang lain kata dia garang tapi adik tahu dia baik hati sebenarnya, tak ada lah garang mana pun.”

          “Hurmm, seems like you really like her. Sayang adik dah break dengan dia, kalau tak boleh jadikan calon adik ipar untuk kak Ngah. Hehehe!”

          “Ish, ke situ pula akak ni. Tapi dia dah ada orang baru, macam mana nak jadi calon adik ipar akak,” satu keluhan berat dilepaskan.

          “Aik, hampa je bunyinya. Are you sure that is her new one? Hei, belum cuba belum tahu. Kalau adik masih sukakan dia, apa salahnya untuk cuba menangi hati dia balik. Manusia tak pernah lepas dari melakukan kesilapan,” ujar kak Ngah dalam nada memujuk syahir.

*          7         *

          Kawasan tempat letak kereta di tingkat atas Sunway Pyramid sepi sekali. Hanya beberapa buah kereta sahaja yang masih tinggal. Faizal jalan beriringan menemani Nadhirah ke keretanya. Kedua-dua belah tangan Faizal diseluk ke dalam poket seluar sambil bersiul. Nadhirah masih diam sejak keluar dari panggung wayang. Jam tangan di tangan dikerling sekejap, Nadhirah memandang Faizal.

          “Happy nampak,” tegur Nadhirah dengan bersahaja.

          “Eh, baru lepas tengok movie dengan someone, mestilah happy. Hahaha…ni tak apa ke you drive sendiri balik dah lewat?” ada nada mengusik yang cuba ditampilkan oleh Faizal.

          “Tak apa, I dah biasa. Pandai-pandailah I jaga diri. Faizal, I ni bukan kecik lagi so don’t worry.”

          “Sebab bukan keciklah yang I risau sangat. You tu anak dara orang, nanti kalau apa-apa terjadi, I juga yang susah cause kena bertanggungjawab dah ajak you keluar malam ni,” sengaja perkataan ‘kecilk’ ditekankan nadanya.

          “Banyaklah you punya songeh! Mulut tu main cakap je, doalah benda yang baik-baik sikit so that I akan sampai rumah dengan selamat ke….”

          “Hehehe…I cakap benda yang betul, risau juga nak biarkan you balik sendiri ni. Lagipun, you sure you ok ni? I bukan apa, risau tengok keadaan you ni, dengan emosi you yang tak berapa nak stabil macam ni. Nanti kat tengah-tengah jalan you mengelamun pula.” Faizal bersandar pada pintu kereta Nadhirah, dia cuba menghalang Nadhirah membuka pintu kereta tersebut. “I hantar you balik? Ok? Kalau you tak nak pun, biar I follow you dari belakang boleh?” sambung Faizal. Dia begitu risau terhadap Nadhirah.

          “Thanks Faizal. You ni caring betul. It’s ok I will be fine,” Nadhirah menolak pelawaan itu sambil tersenyum.

          “Pleasa….I follow you dari belakang,ok? Lepas you dah sampai betul-betul depan rumah, I pun balik lah. I just want to ensure you selamat sampai, manalah tahu your ex tiba-tiba ikut you balik. Hehehe!”

          “Choy! Janganlah cakap macam tu. Ok, you boleh hantar I balik, tapi just follow kat belakang.”

          “Nadhirah, you just sabar ok. Mungkin Tuhan nak uji you dengan dia. Kalau you rindukan dia, just try contact dia balik, dia ada bagi kad kan? Berpisah tak bermakna you all kena bermusuh, I tengok dia masa makan tadi nampak baik je. Dia macam nak berbaik balik dengan you. Cik Nadhirah dekat depan I ni je yang jual mahal sangat. Hahaha!”

          “Hei, bukan jual mahallah! Tapi…..entahlah. I pun tak tahu kenapa bila I jumpa balik dengan dia, I rasa sakit hati, sedih pun ada. Rasa macam tak nak jumpa dia dah. You pun dah tahukan cerita I dengan dia….” Nadhirah mengeluh, pandangan kosongnya dilemparkan pada lantai.

          “Yup, you dah cerita semuanya. I faham.”

      Kepekatan malam tidak lagi terasa di tengah-tengah bandar yang sungguh pesat membangun ini. Cahaya lampu neon menyimbahi seluruh pelusuk bandar di sekitar Lembah Klang. Nadhirah memandu pulang ke rumah dengan begitu cermat sekali, tidak ketinggalan Faizal mengekorinya dari belakang untuk memastikan keselamatannya. “Hmm, baik betul Faizal ni. Sanggup dia drive ikut hantar aku balik,” getus hati Nadhirah. Sesekali matanya memandang cermin pandang belakang, melihat kereta BMW Faizal di belakang keretanya. Untung sungguh Faizal, lahir di dalam sebuah keluarga yang kaya. Tidak perlu lagi bersusah payah sepertinya untuk mencapai apa yang diinginkan.


Bersambung....

No comments: