CC's Customer

Friday, May 27

Senyuman Semalam (bhgn 8 & 9)

*          8         *

          Keadaan di sekitar lobi Hotel JW Marriott Putrajaya tidak dihiraukannya lagi. Nadhirah hanya meluru ke arah pintu lif dalam keadaan yang agak kelam-kabut. Tangan kirinya menjinjing beg laptop manakala tangan kanannya sibuk menyusun dokumen-dokumen untuk projek syarikatnya. Tiba-tiba dia diarahkan untuk menghadiri mesyuarat ini sebagai ganti kepada En. Rafie yang merupakan ketua projeknya. Sebaik sahaja sampai di depan lif, pintu lif baru saja tertutup dan tangan kanan Nadhirah yang sarat dengan dokumen hampir-hampir terkepit oleh pintu lif. “Fuhh, nasib baik sempat!” getus hati Nadhirah apabila pintu lif terbuka semula. Lantas diloloskan diri ke dalam, kepalanya masih ditundukkan tidak memandang sekilas pun orang-orang yang berada di dalam lif.

          Sebaik saja pintu lif terbuka di aras mesyuarat yang bakal dihadiri, Nadhirah terus berlalu keluar. Sehelai kertas telah tercicir dari dokumen yang dibawanya.

          “Excuse me, miss. Cik baju merah!” Langkah yang diatur Nadhirah terhenti, seakan-akan ada seseorang yang sedang memanggilnya. “Suara lelaki? Hmm, siapa pula? Tapi dia tak panggil nama aku, panggil orang lain kot….” Hatinya berbisik.

          “You left this in your way, miss.” Suara lelaki itu di belakangnya sekarang dan sehelai kertas putih telah dihulurkan di tepinya. Nadhirah memandang kertas itu kosong, otaknya seperti terhenti untuk berfungsi seketika. Pandangannya kosong.

“Hey, tak kan day dreaming kot? Cik Nadhirah…..” kini lelaki itu berdiri di hadapannya pula. Lelaki itu melambai-lambaikan kertas tadi di depan wajah kosong milik Nadhirah.

“Eh, kenapa lelaki ni tahu nama aku pula?” Nadhirah masih dalam lamunan kosongnya.

“Hey, Nadhirah! You ok tak ni?” lelaki itu memetik jarinya di wajah Nadhirah dengan harapan Nadhirah akan tersedar dari lamunannya yang entah ke mana. Magic lah konon. Nadhirah tersentak apabila diperlakukan begitu.

“Syahir??!!” mata coklat Nadhirah hampir terbeliak melihat jasad yang ada di depannya kini. Badannya seperti kaku tidak dapat lari dari situasi ini. Dahinya berkerut, kening juga seakan-akan mahu bertembung. Nadhirah kehairanan. “Apa mamat ni buat dekat sini? Tak kan dia ni kot yang nak bagi kertas kat aku tadi?” hanya mampu berkata di dalam hati.

“Yup! It’s me. Kenapa? Terkejut ke?” Syahir mempamerkan senyuman manisnya. Nadhirah hanya mampu tersenyum sumbing. “Mahunya tak terkejut. Menakutkan I je bila ada orang tahu nama I dekat tempat public macam ni,” Nadhirah mengurut-urut dadanya yang terkejut tadi. Kertas yang Syahir hulurkan diambinya, lalu diselitkan dengan baik ke dalam dokemen semula.

“Hehehe....I’m sorry kalau I dah takutkan you tadi. Actually, I dah nampak you dari tadi masa kat dalam lif, kebetulan pula you pun stop kat aras ni. Ada meeting juga ke?”

“Urmm,yeah. I got meeting here around 5 minutes left nak start ni. Tiba-tiba ketua I suruh I gantikan tempat dia hari ni because he have some emergency. You pun meet.....” belum sempat Nadhirah menghabiskan soalannya, Syahir telah menganggukkan kepalanya sebagai tanda jawapan ‘ya’.

“Whoa! Don’t tell me, you from the Asian Intergrated Shipping Company,” Nadhirah sudah tidak keruan menanti reaksi dari Syahir.

“What if I say ‘yes’? So, you from ProTech Engineering? Sebab I difahamkan mesyuarat yang dijalankan kat sini adalah antara dua company ni je untuk hari ni.” Syahir tersenyum bangga seolah-olah dia bahagia dapat bekerjasama dengan Nadhirah.

“I tau,it just between this two company but I don’t even expect to meet you here. Hmm, nampaknya I tak boleh nak elak dari you lagi lah lepas ni,”

“Hah? Apa dia? Elak dari I? Yelah, I know you still mad at me and I’m so sorry about it. But talking professionally, can you put a side that feeling between our personal life and work? Jom lah masuk dewan tu, I rasa they all mesti tengah tunggu kita,” Syahir merenung Nadhirah tajam. Nadhirah membisu seribu bahasa lantas membuka langkah berjalan masuk ke dalam dewan mesyuarat, Syahir mengekorinya dari belakang sambil membetulkan tali lehernya.

*          9         *

          Waktu hujung minggu kali ini tidak dihabiskan bersama keluarga seperti biasa. Malam kelmarin, Syahir telah menghubungi Nadhirah. Setelah mereka ditakdirkan untuk bekerjasama dalam projek usahasama syarikat masing-masing, Nadhirah terpaksa memaniskan muka kerana terpaksa sering bertemu dengan Syahir. Inilah yang perlu dilakukan, bersifat profesional. Masalah peribadi tidak dijadikan sebagai batu penghalang untuk terus bekerja bersama. Sesekali ada keluhan dari Nadhirah, acap kali juga dia terfikir, mengapa semua ini harus terjadi? Di saat dia sudah boleh melupakan Syahir, lelaki itu muncul kembali tanpa diundang.

Projek yang mereka lakukan telah pun selesai dua bulan yang lepas. Apa yang merimaskan Nadhirah, Syahir masih tidak putus-putus terus menghubunginya walhal Syahir sedar akan sikap acuh tak acuh Nadhirah. Namun, itu bukan alasan untuk Syahir terus beralah. Mereka telah bersetuju untuk keluar bersama pada hujung minggu itu, Syahir telah menjemput Nadhirah di hadapan rumahnya. Tampak ringkas penampilan Nadhirah, dia mengenakan sehelai jeans ‘boot cut’ bersama sepasang blouse berona ungu lembut, dipadankan pula dengan sepasang kasut ‘wedges yang menambahkan ketinggiannya. Panduan Syahir telah ditujukan ke arah pinggir bandar Kuala Lumpur.

Pemandangan dari atas bukit di pinggir bandar ini sungguh mempersonakan, bangunan-bangunan pencakar langit Kuala Lumpur menjadi tumpuan utama sesiapa sahaju yang memandangnya dari atas bukit ini. Kesunyian menyelubungi dua insan di atas bukit itu, masing-masing berdiri sambil bersandar pada kereta milik Syahir.Pandangan Nadhirah dilemparkan pada bangunan-bangunan yang tersergam indah di hadapan manakala Syahir sesekali memandang Nadhirah di sisi. Terasa kering kerongkong Syahir untuk meluahkan kata-kata tatkala melihat Nadhirah di depan mata, rasa bersalahnya pada wanita itu beberapa tahun dahulu terus menyelubungi dirinya.

“Nadhirah, can we have a talk?” Syahir cuba menarik perhatian wanita di sisinya itu. Nadhirah menoleh ke arah Syahir dengan satu senyuman yang cukup manis di mata Syahir. “Apa dia?” sambut Nadhirah.


Bersambung.....

No comments: