CC's Customer

Monday, June 13

Pak cik Pemandu Teksi

10 tahun dahulu......

Penumpang: Pacik, nak pergi Kolej Anggerik UiTM boleh?
Pemandu teksi: Boleh...(lantas meter teksi di bawah radio ditekan. ''RM 02.00" sebagai kadar permulaan)

Pintu teksi ditutup rapat, perjalanan pun dimulakan dari Stesen Komuter Shah Alam. Dalam perjalanan masuk ke UiTM....

Pemandu teksi: Kau ni ambil course apa kat UiTM? Asal orang mana?
Penumpang: Ohh..saya asal orang Johor, pacik. Amek course architecture..baru je masuk ni.
Pemandu teksi: Ohh..anak jawa laa nih?
Penumpang: Ehh..tak ada laa...saya melayu. Bapa saya yang jawa.
Pemandu teksi: (Tergelak kecil..dalam hati, "Ada hati nak klentong aku tak ngaku jawa, cakap pun bunyi jawa cakap melayu..meletop!") Sama laa tuh...kalau dah bapa jawa, anak pun keturunan jawa la juga tuh....
Penumpang: Erkkk....
Pemandu teksi: (Hahhh...dah termalu la tuh..) Hmm, pak cik pun dulu belajar dekat UiTM ni juga.
Penumpang: Yeke? Pacik amek course apa dulu?
Pemandu teksi: Pak cik ambil course yang ukur-ukur tuh. 
Penumpang: Ohh..pak cik FSPU (Fakulti Seni Perancangan dan Ukur) laa dulu?
Pemandu teksi: Ha'ahh..yela tu kot. Hari-hari pak cik duk ukur jalan dalam UiTM ni tapi tak grad-grad juga. Tak tau laa bila pak cik nak konvo...Hahahaha
Penumpang: (Cehh..pacik ni wat lawak dengan aku rupanya. Ciss~ hampir tertipu aku dengan orang tua ni) Lorhhh...pak cik tak grad lagi ke? Tak apa laa pak cik, nanti pak cik konvo dengan saya sekali je r...
Pemandu teksi: Okay..dah sampai Kolej Anggerik. 
Penumpang: Baik, ni duit tambangnya pacik. (selepas melirik meter di hadapan untuk melihat jumlah tambang yang perlu dibayar).
Pemandu teksi: Okay terima kasih. Belajar rajin-rajin ye..jaga diri baik-baik.
Penumpang: InsyaAllah..terima kasih ye pacik!

Siapa sangka pak cik pemandu teksi yang suatu masa dahulu ulang alik mengankut penumpang di sekita Shah Alam dan kebanyakan penumpangnya adalah pelajar UiTM sendiri, kini masih lagi giat memandu keluar dan masuk di UiTM Shah Alam, walaupun kini beliau bukan lagi seorang pemandu teksi. InsyaAllah..lawak jenakanya tentang menjadi pelajar UiTM yang tak grad lagi itu akan menjadi kenyataan dalam masa setahun lagi. Istiadat konvokesyen akan datang akan menjadi hadiah terindah buatmu Ayahandaku!

4 comments:

Wawa Zolkepli said...

wowwww!
tahniah awal utk ayah kau.
=)

NuryBella said...

haha..cmne ni aku pn kne beli bunga konvo utk ayh aku laa nnt....

J-Are said...

Nury - u noe wat?? ble nak konvo tu, mesti rasa sebak.. nak2 plak jenis kte yg suke mengabdikan diri utk UiTM.. nnt satu rasa yg luar biasa bila kita nyanyi lagu UiTM DiHatiku..

NuryBella said...

J-Are: Agree...! blm konvo pn aku rse ebak kdg2 ble nyanyi lgu UiTM Dihatiku..especially time prgrm kann...nk lak nyanyi dlm DSB..gler feeling dowh~