CC's Customer

Friday, November 29

Sandwich & Paris [Bab 1]

*        1        *


PINTU BILIK TERKUAK mengeluarkan bunyi nyilu engsel yang mula berkarat atau barangkali terlalu ketat. Bunyi pintu itu cukup mengganggu lena manusia yang sedang meleleh air liur basinya dan meringkuk memeluk bantal peluk. Matanya terkejat seketika, air liur likat di tepi bibir diseka dengan tangan walau mata masih enggan dibuka. Posisi tidur diubah, dari meringkuk kini terlentang, bantal peluk masih kemas dipeluk atas dada. Renjisan air terkena cantik di atas wajahnya. Sekali. Dua kali. Tiga kali. "Ishhhh...! Air apa pula ni? Gerimis ke?" omel manusia yang masih di atas katil tersebut, mata masih lagi rapat cuma tangan sibuk menyapu renjisan air yang tersisa.

                "Hoi...bangun! Dah subuh...." suara si tukang renjis.

          "Alahhh..kejaplah. Lima minit lagi eh..janji lima minit lagi aku bangunlah," kejutan si tukang renjis tak dihiraukan, cuma lima jarinya saja yang disuakan.

          "Lima minit konon. Kau punya lima minit tu memang tak bangun langsung la kan," Si tukang renjis bercekak pinggang. "Ini tak boleh jadi ni, tak boleh dibiarkan makhluk ni terus tidur," gumam si tukang renjis dalam hatinya. Selimut di kaki diselak, kedua-dua belah kaki si rakan kini dalam cengkaman sambil menarik kedua-dua belah kaki Irin dengan cengkamannya yang kuat dan kemas.

          "Oh mak kau kena tarik dengan hantu!" Irin terbangun duduk serta-merta dengan mata yang terbuntang dan rambut menggerbang. "Nadin! Astaghafirullahhal'azim...terkejut aku tiba-tiba kaki aku sejuk, kena tarik pula tu. Mati-mati aku ingat ada hantu tarik. Haishh," kepala yang tak gatal digaru-garu dengan muka yang sembab baru bangun tidur.

          "Banyaklah kau punya hantu. Hantu apa dah subuh ni. Dari tadi aku masuk, buka pintu bilik, renjis muka kau dengan air wuduk aku, kau buat derk je. Hah, siap minta lima minit lagi nak sambung tidur eh. Agak-agak kalau malaikat nak cabut nyawa kau tu boleh tak minta tangguh, cakap 'kejap'?" Nadin membebel dengan tangan yang memeluk tubuh. Wajahnya nampak tegang subuh ni.

          "Apa hal pula minah ni nak membebel panjang dekat aku. Mimpi buruk kah malam tadi?" dalam hati Irin menduga mood Nadin pagi ini. "Baik Ustazah Nadin Insyirah. Saya tahu saya salah. Terima kasih sebab kejutkan saya bangun subuh dan tarbiah ustazah tadi. Boleh kita berjemaah sama? Hee..." sebaris gigi yang masih belum digosok dipamerkan dengan muka busuk belum dicuci.

          "Yeee...busuknya muka kau. Cepatlah pergi cuci muka semua, ambil wuduk. Aku tunggu dekat ruang tamu, kita jemaah," segera hidung dan mulutnya ditutup sambil melarikan diri keluar dari bilik Irin, saja menyakat rakan serumahnya itu.

          "Busuk kau kata? Hei, orang cakap kalau nak tengok perempuan tu cantik ke tak, tengok rupa dia bangun pagi. Apa tak cantikkah aku? Busuk eh? Esok sebelum tidur aku pakai make up, pakai perfume dulu, biar bangun pagi nampak cantik. Hahahaha"

          "Hah iye, bakal suami kau tengok pun boleh pengsan. Hoi, cepatlah jangan nak merepek je!" Jerit Nadin dari luar.


NADIN SIBUK MENGGAUL nasi goreng yang dimasaknya di dalam kuali. Irin masuk ke dapur sambil menyanyi-nyanyi, datang dekat di belakang Irin.

          "Sedapnya bau....patutlah dari kat atas aku boleh bau. Kau masak nasi goreng rupanya. Rajinnya Nadin buat sarapan, bini siapalah ni nanti. Untung mak mentua." tangannya mencapai teko di atas rak dapur, lincah mencapai teh dan gula.

          "Ha'ah untung sangat tapi siapa dapat kau lagi untung. Hehehe. Kau nak telur goreng tak buat lauk?" Irin cuma mengangguk tanda mahu. Nasi goreng kini sedang dihidangkan dalam pinggan.

          Irin terhenti seketika, dia memandang Nadin dengan pandangan curiga. "Lagi untung? Maksud kau? Hehh, perli aku la tu tak pandai masak," ada sedikit nada berkecil hati. Nadin mengambil dua biji telur dari peti sejuk lalu dipecahkan satu per satu ke dalam kuali, dia tertawa kecil. "Haa, gelak! Yelah, aku tau la aku tak hebat macam kau, Nadin."

          "Mana ada aku gelak. Hehe. Siapa kata kau tak pandai masak? Sedap je aku makan kau masak bubur ayam dulu, maggi goreng, maggi rebus, pancake, kentang goreng, telur goreng, cheese cake, muffin. Hah, banyak apa kau masak. Pandailah tu." Wajah Irin yang sudah siap menuang air teh-o panas dipandang sekilas sebelum melabuhkan punggung duduk berhadapan dengannya.

          "Nadin, kau tau tak masakan yang kau sebutkan tu semua masakan jenis goreng, rebus and instant? I mean like, budak sekolah rendah pun boleh masak macam tu. Nak dibandingkan dengan kau, macam-macam masakan melayu kau pandai masak, mana je kelas memasak, kelas menjahit yang kau tak pergi."

          "Alaa, kau pandai masak la sebenarnya, cuma kau tu je yang nak dengan tak nak. Walaupun kau masak benda-benda simple tapi menjadikan? Sedap juga kan? Tak ada lah ke laut sangat macam Wawa masak. Nah telur kuning, kau suka kan?" kuning telur goreng ditebuk dan dialihkan ke pinggan Irin. Nadin tidak suka makan kuning telur.

          "Yeay, kuning telur! Kau ni baik tak payah makan telur macam ni. Hmm, still aku tak terror masak macam kau, mana ada mak mentua suka menantu yang tak reti masak, menantu macam kau ni Nadin memang terhangat di pasaran tau, especially skill masakan melayu tu, extra credit. Not to mention, Wawa masak memang tak selera aku. Tak ada rasa langsung, dah la aku ni cerewet bab makan." dengan penuh gaya pengkritik makanan profesional Irin mengkritik masakan rakan mereka.

          "Amboi bukan main kutuk Wawa masak. Memang...kau tu cerewet, itu tak makan ini tak makan. Simple but fussy. Macam mana nak masak masakan melayu, kau sendiri pun tak suka makan. Yang kau tahu, ayam masak merah, rendang, masak kicap. Ulam-ulam sayur semua kau 'allergic'."

          "Hahaha. Betul! Tau tak apa. Sebab tu aku tak suka. Alaa, tak apa lah nanti kalau husband aku suka makanan melayu, aku belajarlah masak untuk dia je. Kalau tak, hip-hip hoorayy lah saya cik Nadin. Haha."

          "Oh yeah, kejap lagi nak keluar pergi kenduri tu pukul berapa?" soal Nadin.

          "Nadin! Ya Allah, aku terlupa majlis Farah tu hari ni, hadiah tak beli lagi. Macam mana?"

          "Bertuah, aku dah bagi duit dari minggu lepas suruh share beli hadiah, kau tak beli lagi? Dah cepat, lepas makan ni kita keluar beli hadiah, then terus pergi kenduri tu."

          "Sorry...serious aku lupa. Mana entah aku letak kad jemputan dia, tu tak ingat. Kau pakai baju warna apa nanti? Aku nak pakai pink lah, eh tak, nak pakai biru. Oh no, biru aku dah pakai wedding Mizah bulan lepas kan? Hmm, merah lah, oh tak boleh juga merah nampak garang nanti tak ada orang berani nak ngorat aku. Pink, lembut sikit tapi aku tak suka pink. Eh, Nadin, pink okay tak? Ke kau nak pakai pink juga? Kalau kau pakai pink, aku tukar color lain tapi nak pakai color apa eh? Alaa....Nadin pilihkan untuk aku. Ni tak suka ni pergi kenduri kahwin, tak tahu nak pakai baju apa, warna apa. Arghhh...stress!"


          Irin membebel panjang lebar, dia selalu begini bila perlu pergi majlis perkahwinan, buntu keliru serabut. Nadin memekakkan telinga dengan slumber dia mengangkat pinggannya yang sudah kosong ke sinki untuk dicuci. Tangan yang basah setelah mencuci pinggan dilapkan pada kain yang tergantung. Irin masih membebel, pening memikirkan baju yang akan dipakainya. Nadin berbisik ke telinga Irin sebelum meninggalkan Irin menghabiskan nasi gorengnya,  "Pakai je warna apa-apa cik Irin, awak pakai warna apa pun cantik. Kalau ada yang lekat, rezeki. Kalau tak ada, sila cuba lagi. Hahahaha!" 


Bersambung . . . .

No comments: