CC's Customer

Tuesday, September 6

Raya - pengakhiran cuti sem

Hari ni dah 8 Syawal. Same day same month same year, semua umat Islam menyambut lebaran. Excitement tunggu pengumuman raya kat TV mungkin dah tak semeriah dulu sebab atok yang tukang umum tu dah tukar orang lain. Yelaa..kita ni dari belum lahir memang atok tu je yang ditunggu-tunggu setiap kali nak puasa and nak raya. Malam raya, family aku balik rumah nenek kejap. Saja nak mengimarahkan malam raya kat sana dengan nenek dan saudara mara lain. Sebelum tu jenuh aku menipu customer mak aku suh datang amek baju raya dorang tempah. Few days before bagai nak rak akak tu mesej tanya baju dah siap ke belum, berapa harga..Samapi last day of puasa tak juga datang. Last kopek, mak aku dah rimas dengan calling and messages yang tak reti nak stop, suruh aku reply mesej cakap, kitorang 1family dah nak tutup 'kedai' nak balik kampung Perak lepas buka puasa. Hahh...tau cuak tak beraya dengan baju baru. Exactly about 15minutes lepas buka puasa, akak tu dah parking baik punya depan rumah aku datang. Hishh, kalau tak memang malam-malam laa tuh datang amek baju raya.


Pagi raya aku pula menggelabah tak gosok baju raya lagi. Memang jadi tugas khas aku untuk gosok semua baju raya orang dalam rumah ni, hehehe..3 pasang je pun untuk 3 orang. Family aku, kitorang 3 beranak ni sempoi je..tak ada nak boria raya nak sedondon bagai pinang dibelah sepuluh ke apa. Caca merba je color semua..suka hati nak pakai color apa. Tragic, lepas 3 tahun beli kain baru raya tahun ni mak aku dapat pakai baju raya baru. Tu laa sibuk sangat nak siapkan tempahan baju orang. Kebetulan, family aku adalah family pertama yang sampai beraya dekat rumah nenek. Raya pertama aku tak buat apa-apa sangat, just lepak dekat rumah nenek dengan semua pak cik, mak cik dan sepupu-sepupu aku. Malam raya pertama tu pun duduk rumah je rehat, nak berjalan pun tak larat..ehh2, bukan aku..but my mom laa penat dari puasa menjahit tak berhenti sampai hujung puasa. 

Hari raya ke-2, mak dah pakat dengan mak cik aku nak ikut konvoi raya sama-sama. Memandangkan anak dara dia yang cuma one and only ni baloq gilaa nak bangkit pagi..duk sedap megholoh di hari raya. Aku pun terbangun lewat hari tu, baru terhegeh-hegeh nak gosok baju raya yang ke-2. Mak cik aku dah memekak call cakap dorang dah nak gerak pergi rumah mak cik aku yang lain. Ayah hantar aku dengan mak ke rumah nenek lagi, pak long & mak long aku baru sampai nampaknya dari Tanjung Karang dengan anak-anak dia. Memandangkan mak cik-mak cik aku yang dah gerak tu syokkk sangat beraya sakan banyak rumah. Family aku pun gerak dulu ke rumah nenek saudara aku kat dalam kampung tu juga. Satu rumah tu je pergi pun coz nenek dengan atok saudara yang lain dah meninggal, tinggal seorang tu je sebab tu mak aku beriya nak beraya dengan mak cik dia.

Petang raya ke-2 tu, kitorang round rumah-rumah keliling rumah nenek. Ada 4 rumah semuanya tapi yang berpenghuni tetap ada 3 je. Rumah first tu, Nenek Ru, dia jamu laksa dengan tauhu sumbat, tapi aku tetap tertarik dengan balang kuih raya dia yang terisi dengan bahulu gulung jem strawberry. Nenek Ru ni memang business kuih bahulu gak dulu lepas nenek aku retired buat kuih bahulu berasap-asap. Teringat masa aku sekolah rendah, pergi beraya rumah nenek ni dengan sepupu aku dapat duit raya 50sen je...(dalam hati, gler kedekot nenek nih). Next rumah dapan nenek Ru pula, nenek Ham, nenek ni pun baik juga lagi peramah, anak-anak dia pun sama. Semua nenek-nenek kat sini dah kenal aku dari kecik dari mak aku kecik juga. Bila mak-mak dah berkumpul dengan nenek-nenek, mula laa keluar cerita zaman tok kaduk dorang. Aku yang anak dara dengar je laa macam faham pula sejarah dorang. Sepupu lain kecik-kecik berhingus lagi. Rumah ketiga, nenek Tom, glamor-nya nama? biasa laa orang dulu-dulu, semua panggil nama singkatan je....Masa dah siap salam nak balik dari rumah nenek Tom tu, dia hulur pula gulungan not biru kat tangan aku. "Nah buat beli jajan...." nenek tu cakap. Sementa laa macik-macik aku gelak, "Bik...untuk aku tak ada ke? Aku pun belum kawen juga bik....." kata macik aku yang janda. "Eee...malunya dah anak dara pun dapat duit raya lagi...?" tambah seorang lagi macik aku. "Alaa...tak apa laa...belajar lagi kok..urung kawen meneh..." jawab nenek dalam bahasa jawa (maksudnya, tak apa laa..belum kawen lagi).

with the pinky freak, cousin Adah
Yeahh..dengan tak mandi lagi dari rumah nenek raya ke-2 tu, family aku pergi rumah moyang saudara pula kat pekan Sungai Buloh Jeram. Kalau rujuk balik salasilah keluarga, moyang aku ni adik beradik dengan arwah atok mak aku. Aku pun tak tahu nak panggil apa, nak panggil moyang macam janggal je bunyinya, dalam bahasa jawa, khaki' bermaksud atok. Disebabkan aku dah terpengaruh dengan panggilan yang mak ayah aku panggil, aku pun panggil moyang aku tu, Atok khaki' (berapa banyak atok daa.....). Atok khaki' ni ada 3org anak je semua lelaki. Kira merangkap pangkat atok sebenar untuk aku laa tapi umur dorang ni muda-muda lagi. Sebab atok no.2 umur 30 tahun yang bongsu umur dalam lingkungan 27-29 tahun, muka semua nak garang konon tapi baik je dorang. Kalau aku datang mesti dorang bising beramah mesra dengan aku, soal aku macam-macam, kasi nasihat segala bagai. Nama je rumah dalam satu daerah tapi setahun sekali baru kitorang dapat jumpa macam ni. Atok muda aku yang 2org ni kalau jumpa aku, mesti dorang gaduh, masing2 nak suruh aku kerja dekat company dorang kerja sekarang. Private company versus government. Lawak laa atok aku 2org ni, tau laa darah muda lagi..bujang pula tu. Hahahaha ^_^

Well, 2 hari pertama Syawal je aku betul-betul beraya, selebihnya menepek kat rumah je. Ada laa juga budak-budak sesat datang beraya nak duit raya kan. Hidang kuih raya bukan reti nak makan sangat pun. But unexpected thing happen! Last Friday, Syawal ke-4, member asrama aku datang beraya, I mean yang memang duduk area Kuala Selangor, Sekinchan dan sekutu dengannya. 3 orang datang, Zuraidah, Mimi & Atikah Khalid. Budak-budak ni memang lama gler tak jumpa, senang cerita lepas sekolah dulu memang tak jumpa langsung laa, yang Mimi pun even sama-sama kat UiTM pun tak pernah terserempak. Untung laa korang datang, mak aku baru buat kuih tart masa tu,, nasib baik juga ada kek merdeka raya mak aku dah buat. Kalau bagitahu awal, may be ada chance makan sedap lagi. It's okay, next raya kita plan betul-betul okay beraya belah Pantai Barat Utara Selangor. Nak raya 1 Selangor memang belum mampu lagi laa. Perempuan ni susah sikit nak konvoi jalan jauh-jauh hari raya.

This is it kawan-kawan aku kt asrama dulu.
Baiduri (ade hal xdpt join raya umh aku) -Zuraidah-Atikah-Mimi
(Sorry Zue, aku amek gmbr ni memandangkan korang pun tak sempat nak bergambar kat rumah aku hari tu)
Dah nama pun raya, mesti laa ada duit raya betul tak? As you read before paragraph..ahh, ayat dah meraban. Alhamdulillah, rezeki tahun ni lebih sikit kalau nak compare dengan tahun lepas yang duit raya aku langsung tak masyuk. Tahun ni better laa sikit walaupun tak sampai 50. Jadi laa daripada tak ada langsung. Huhuhu..Tahun depan tak tahu laa ada ke tak sebab next year insyaAllah dah nak grad. Bila dah raya macam ni, ini laa Syawal terakhir aku as student, cepatnya masa berlalu kan? Dah 8 hari raya ni, hati pun mula bergelodak risau, cuak, tepu minggu depan nak buka semester baru dah, sesi 1-2011/2012. Hurmmm...dekat 10 bulan kot tak dengar lecturer ajar, tak masuk lab, tak buat assignment, tak buat itu ini. Arhhh...mummy! Help me....!

No comments: