CC's Customer

Wednesday, January 22

Sandwich & Paris [Bab 5]

Bab sebelum <klik sini>

*        5        *

ORANG RAMAI BERPUSU-PUSU keluar meninggalkan pawagam, masing-masing tak tahan dengan kedinginan air-cond di dalam agaknya. Apa lagi, ibarat kambing terlepas dari kandang di pintu keluar utama GSC Mid Valley. Mereka berjalan beriringan menuju ke escalator untuk turun ke tingkat bawah.

          "Hey, thanks tau, Kamal sebab dah belanja aku tengok movie, belanja aku lunch dekat Chillis tadi. Jimat duit belanja aku hari ni tapi still, jom aku belanja minum petang pula. Secret Recipe okay? Pekena kek sikit?" ujar Irin semasa menuruni escalator. Irin tampil ringkas dengan sepasang chiffon blouse rona kuning bersama jeans.

          "Kalau kau yang belanja, okay set. Jom Secret Recipe pula. Anyway, your welcome, it's my pleasure to treat you. Sejak kerja aku tak pernah lagi belanja kau, kan? Tapi kalau Nadin ada sekali mesti lagi best," Kamal menarik-narik kemeja petak yang dikenakan bersama jaket
.
          "Alaa, bukan aku tak ajak. Aku dah cakap dah kau nak belanja tapi dia kena balik rumah sebab family dia nak balik kampung. Nak buat macam mana, family first. Tak apa laa, lain kali kita ajak laa dia ikut sekali." Irin mendahului Kamal berjalan di depan, mereka menuju ke Secret Recipe yang agak sesak tapi nasib mereka baik kerana masih ada table for two yang kosong.

          Kamal menjadi teragak-agak untuk bertanyakan sesuatu selepas pelayan mengambil pesanan mereka. "Weh, tanya sikit. Nadin tu single lagi ke? Or parents dia dah ada pilihan untuk dia?"

          Irin terpempam dengan soalan tiba-tiba Kamal itu. Muka Irin sangat terkejut. Haruslah terkejut. "Kamal!" sedikit tinggi nada suara Irin. "I thought you have give up on her? Lepas apa yang dia buat kat kau dulu, layan tak layan, plus tindakan kau yang menyepikan diri sampai aku contact pun tak dapat. Ingatkan kau dah lupakan kisah silam tu?"

          "Excuse me. Here are your cuppucino, green apple kasturi, one slice New York cheese and one slice tiramisu." celah pelayan yang membawa pesanan mereka dan dihidangkan.


          "Thank you," jawan Irin ringkas supaya pelayan tersebut cepat berlalu. "So apa kes sekarang ni Kamal?" sambung Irin sebaik sahaja pelayan meninggalkan mereka.

          Kamal meneguk Cuppucino dahulu membasahkan tekak. "Okay, cool Irin, minum air tu dulu hilangkan haus?"

          "Aku dah minum banyak hari ni. Silakan dengan penerangan anda? Please." Betul jus di depannya tidak dihiraukan.

          "Aku akan jawab persoalan kau lepas kau jawab soalan aku yang mula-mula tadi tu je. Single atau tidak?" dah macam perbincangan perdamaian dua negara pula. "Single," seketul. Pantas jawapan Irin keluar.

          "Single. Then, great. Ada peluang lagi la aku." Irin masih ternanti-nantikan penerangan lanjut dari Kamal. Tangannya mula lincah mengacau jus dengan penyedup minuman yang tersedia.

          "Dulu mungkin dia boleh buat tak layan dekat aku sebab masa tu belum habis belajar. Aku pun baru nak grad, belum kerja. Tapi keadaan sekarang dah berubah. Aku sedar, aku tak sehebat dia, aku cuma ada degree, dia ada master lepas tu ada PhD."

          "Aww..boleh tak kau buang part-part sedih yag buatkan kau ni pathetic? Janganlah down to earth sangat. Please be straight to the point, tak payah nak bunga-bunga sangat cerita kau ni, aku tau kau budak sastera dulu. Dengan aku tak payah nak panjang lebar." satu suapan besar kek New York cheese masuk ke mulut.

          "Haha. Ok fine. Aku budak sastera. The reason why I'm away all this while sebab aku tengah berusaha untuk berjaya, aku nak buktikan aku boleh berjaya walaupun aku tak sehebat dia dalam akademik. Tapi aku mampu untuk jadi yang terbaik untuk dia. Jadi, sekarang ni aku tak terlambat lagi, kan?"


          "Alahai, terharunya aku dengar cerita kau. Unsung hero sangat! Haha. But great, honestly aku ucapkan tahniah, syabas atas usaha keras kau selama ni," Irin memuji tindakan rakannya yang berusaha gigih itu untuk membuktikan dirinya boleh berjaya demi cinta. "Jadi, ini lah motif utama kau ajak aku keluar, belanja movie, lunch semua? Eh silap, nak ajak Nadin sebenarnya, kan? Kira aku ni penyibuk laa?"

          "Hahaha.  Kau ni makan comot laa...." Kamal memanjangkan tangan mengelap tepi bibir Irin yang tersisa serpihan New York cheese dengan tisu. "Mana ada penyibuk, kau penyatu kitorang kot,"  sambungnya lagi.

           Irin agak terkejut dengan tindakan Kamal. "Kamal ni biar betul. Tak pernah-pernah ada orang lapkan mulut aku makan comot. Haii...apsal la kau tak jadi boyfriend aku je. Ni tidak, Nadin juga yang kau nampak. Aku kat depan mata kau selama ni?" gumam Irin di dalam hati tatkala Kamal mengesat tepi bibirnya. "Eh, tak apa laa Kamal, aku boleh lap sendiri. Sikit je kan? Apa laa kau ni, aku kan dah besar, bukannya budak kecik," ujar Irin yang menolak tangan Kamal, lalu dia mengesat sendiri kesan comot tersebut.

          "Dah hilang. Aku dah kesat tadi. Dah besar pun makan comot. Hahaha. Kelakar lah kau ni, kadang-kadang comel juga. Hahaha!"

          "Siot. Bahan aku pula, gelak sakan nampak. Dah lama hidup ke? Pernah minum cuppucino telan sekali dengan cawan dia tak?" ugut Irin yang terasa dirinya dipermalukan.

          "Okay, okay sorry! Haha. Sorry babe, aku tak sengaja terlebih gelak pula. Amboi, marah betul kat aku sampai mengugut. Main kasar nampak, ni kalau Nadin ada mesti tak berani cakap macam ni, kan? Bukan main, kalau dengan Nadin, baik je sopan je..."

          "Shut up." protes Irin. Dia terus menghabiskan potongan kek terakhir di atas piring tanpa menghiraukan Kamal yang masih terkekeh-kekeh ketawa. "Nadin. Nadin. Nadin. Macamlah Nadin nak dekat dia. Beranganlah woi..." ejek Irin yang tak puas hati. Antara sebab tak puas hati? Pertama, kena gelak dekat public sebab makan kek comot, kelakar katanya. Kedua, Nadin Nadin Nadin, kenapa Nadin? Kenapa tak Irin? Ketiga, kenapalah sepupu Kamal tu tak macam Kamal dengan Nadin?

No comments: